Jumaat, 7 Julai 2023

TIPS KERJA DARI RUMAH YANG PRODUKTIF



TIPS KERJA DARI RUMAH YANG PRODUKTIF




Hai hai,kembali lagi diruangan blog saya 😉
Dalam entri kali ini,saya mahu share dengan semua
Tips kerja dari rumah yang produktif.


1. RUANG YANG SESUAI,SELESA DAN BAIK

Memilih untuk kerja dari rumah,saya percaya mungkin adalah impian untuk sesetengah orang atas sebab sudah mempunyai tanggungjawab (anak) untuk dibagi perhatian penuh. Tidak semua,tetapi ada terutama pada kaum wanita/isteri.

Saya bersyukur,walaupun tidak bekerja,tetapi saya masih boleh bekerja dan mendapatkan gaji hasil usaha berbisnes online. Online Bisnes saya boleh lihat disini apa yang saya buat 😉

Bila saya decide untuk berbisnes,maka saya nyatakan hasrat dengan husband saya,yang saya perlukan meja yang sesuai untuk saya buat kerja. Al maklumlah,bisnes dalam aspek nutritions ini biasanya ada kelas-kelas online kena attend. So,memang perlu ruang sendiri untuk bergerak. Walau kongsi bilik,saya dan husband ada meja kerja masing-masing. Anak-anak pun sangat sporting bila saya mula bekerja di ruangan saya sendiri. Maka penting untuk set up ruang kerja yang sesuai,selesa dan baik.



2. PERANCANGAN / WELL PLANNER

Walaupun kerja dari rumah,perlu juga ada perancangan kerja/well planner yang baik dan sistematik. Ini adalah untuk memudahkan urusan rumahtangga dan kerja dapar berjalan dengan lancar tanpa ada gangguan.

Saya ada belajar cara menyusun task dari seorang kawan. Suribisnes yang berjaya juga. Banyak dia ajar tentang mengurus plan harian sebagai seorang surirumah dan juga suribisnes. Kelancaran harian seorang surirumah dan suribisnes itu juga memberikan ketenangan dan kebahagiaan jiwa pada diri. Sekiranya berada dalam keadaan serabut atau kelam kabut,maka segala kerja pun akan jadi tidak baik dan emosi sekali akan terganggu. So,sangat penting ada perancangan / well planner yang baik.



3. KERJASAMA HUSBAND/PASANGAN DAN ANAK-ANAK

Sejujurnya,orang yang bekerja dari rumah ini sangat memerlukan satu keadaan yang selesa dan menyenangkan. Surroundings yang baik akan membawa kepada kelancaran kerja yang dibuat. 

So,perlu ada komunikasi yang baik diantara pasangan dan juga anak-anak untuk memudahkan proses kerja kita. Kerjasama sangat penting dalam mewujudkan situasi kerja di rumah yang baik.



4. MASA 

Masa adalah sesuatu yang semua orang wajib ada. Penyusunan masa bekerja dari rumah dan bekerja diluar rumah sangatlah berbeza. Kalau kita memilih kerja dari rumah,maka masa itu kitalah yang akan atur sendiri. Pendek kata,waktunya adalah fleksibel dan tidak terikat dengan kerja overtime dan sebagainya. 

So,menyusun waktu kerja itu adalah sangat perlu sistematik juga. Ini adalah supaya ia dapat memudahkan kelancaran kerja rumah dan juga kerja bisnes atau lain-lain. Waktu kerja yang tersusun,hati pun senang 😊



5. FOKUS

Pekara paling penting adalah fokus. Fokus adalah mengutamakan perkara paling penting dalam keadaan terpenting. Boleh menggunakan garis panduan ini untuk membantu kita sepanjang tempoh bekerja dari rumah ini.

Gunakan:

  • 75%    (Keutamaan kepada kerja)
  • 15%    (Pekara kecemasan)
  • 9%      (Adalah benda yang perlu dilakukan segera tetapi tidak beberapa penting seperti check email)
  • 1%      (Pekara yang memang tidak penting seperti membaca iklan,bermain permainan komputer/REST TIME)


Sekian perkongsian saya dalam entri kali ini. Semoga bermanfaat untuk semua yang membacanya 😉😊


Jangan lupa,saya adalah pengedar shaklee yang sah. Boleh silik promo shaklee dengan saya Klik sini Healthy Is A Gift

Atau 

Direct contact saya di sini Wasap saya


#HealthyIsAGift
#NextLevelBlogging
#Blogmegashaklee
#ShakleeThrive2023😊
#ShakleeTriumph2023
#ShakleeTenom
#ShakleeLokKawi





















2 ulasan:

5 SEBEB SAYA MEMILIH VITAMIN SHAKLEE TERBAIK MALAYSIA

  TIDAK PERNAH MENYESAL !!!!! Sejak tahun 2013 lagi,saya memilih brand ini untuk pilihan supplement booster saya dan seisi keluarga. Dan bar...